Olemme menossa kevättä kohti! Iltapäivällä on selvästi pidempään valoisaa kuin vielä muutama viikko sitten. Saan siis itseltäni luvan vaihtaa syyskauden astiat kevätkauteen paremmin sopiviksi.
Suunnittelu on herkullista, mutta kattausten suunnittelu aivan erityisesti! Joka ilta - lähes poikkeuksetta - katan aamiaispöydän valmiiksi. Kesät, talvet. Arkena. Lauantaina sunnuntaiksi ja sunnuntaina maanantaiksi aloittamaan uutta viikkoa. Näin saan säännöllisesti päivittäin pienen hetken, jolloin voin uppoutua nauttimaan astioiden väreistä, koristelusta, muodoista, niiden yhteensopivuudesta. Astiathan yllättävät pöydän kattajan vähän väliä. Ja voin puolestani keksiä ehkä jotain aivan uutta.
Lauantaiaamuiksi katetaan roosanvärisillä, lähes maalauksellisilla, kauniilla lautasilla. Ne luovat oman tunnelmansa, joka pysäyttää huomaamaan, että on viikonloppu!
Sunnuntaiastiastona on hillitty beigenvärinen, pienen vaatimattoman lehden koristama astiasarja. Rauhoittavan tunnelman luomiseen, ottamaan huomioon, että on pyhäpäivä. On aikaa viipyillä kauniissa asioissa.
Maanantaina aloitetaan uusi viikko! Voimakasväriset lautaset ja kupit, hedelmäkorein somistettuna, löytävät tiensä pyöreään pöytään. Pidän isoista kupeista, aamiaiskupeista, mukeista.
Päivän ruokailuun katan samalla astiastolla, kuin mikä oli aamiaisellakin. Ruokalautasen lisäksi kullekin ruokailijalle laitetaan salaattilautanen tai pieni salaattikulho, leipälautanen sekä jälkiruokateetä varten teekuppi tai - muki. Jälkiruokana nautimme maustettua vihreää teetä, oltiinpa sitten maalla tai kaupungissa. Joka päivä.


