Leipominen on ihanaa! Jouluksi leipominen vielä ihanampaa!
Bostonkakku tavanomaisesta pullataikinasta komeilee ranskalaisen Emile Henry -
astiasarjan piirakkavuoassa. Kyseisen sarjan paistovuoat ovat vallan mainioita. Niissä
leivotuissa vuoissa leivät, kakut, piiraat onnistuvat todella hyvin ja ovat erityisen
maukkaita. Paistovuoat ovat sitä paitsi hyvin kestäviä, vaikkakin aika painavia
käsitellä.
Pieniin annosvuokiin tein samaista bostonkakkua. Ne aion pakastaa
vierasvaraksi tai vaan kotiväellekin makean nälkään.
Pitkänomaisessa vuoassa olen paistanut aina maukkaan kardemummakakunkin.
Sehän ei ole varsinainen joululeivonnainen, mutta se on niin pidetty, että leivon sen
jouluksikin. Vieraat ovat vuosien mittaan pitäneet kakusta todella paljon. Kyseinen
paistos on kuin pulla ja kakku samanaikaisesti.
Kakusta saa suussasulavia muhkeita siivuja kahvin/teen kanssa nautittavaksi.
Kardemummakakku
- 200 g voita / sulata ja jäähdytä
- 2 munaa
- 2,5 dl sokeria / vatkataan munien kanssa vaahdoksi
- 3 dl maitoa
- 7 dl erikoisvehnäjauhoja / Anni - Helena
- 4 tl leivinjauhetta
- 2 - 3 tl kardemummaa / karkeaa rouhetta mieluummin
- sekoita jäähtynyt voisula, munasokerivaahto sekä muut aineet tasaiseksi taikinaksi
- kaada taikina pitkänomaiseen, voideltuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan
- lisää päälle raesokeria sekä rouhittuja manteleita
- paista 175 - asteisessa uunissa tunnin verran, niin että kakun reunat irtoavat vuoasta
- tai paista ensin miedossa ja sitten voimakkaammassa uuninlämmössä
- jäähdytä kakku hyvin ennen sen leikkaamista siivuiksi
- leikatut siivut ovat todella herkkiä murenemaan!
- kakun voi myös pakastaa.
Myös leipä, ja varsinkin leipä, onnistuu hienosti kyseisessä vuoassa,
jouluinen limppu eritoten. Pieniä limppupalleroita on paistettu erikseen pellillä
tarjottavaksi jouluaterialla maa-artisokkakeiton kanssa.
Joulutortut, pienet tähtitortut, on tehty rahkataikinasta. Luumutäyte on myös
tehty kotona keittämällä luumut vedessä kypsiksi ja survoen sitten soseeksi.
Keitinvedessä on vain kanelitanko. Ei sokeria, ei edes hedelmäsokeria, mutta
luumujen oma makeus riittää. Siis kaikenkaikkiaan kysymyksessä ovat sokerittomat
tortut.
Kun taikina tehdään kotona rahkasta ja voista lähtien täytyy taikinaa
sitten kaulita ja kääntää useamman kerran, että tortuista tulisi mahdollisimman
lehteviä, kuten joulutorttujen kuuluukin olla. Vähän työstähän se käy tuo
kaulitseminen, mutta tulos on sen arvoinen.
Piimäkakku kaikessa arkisuudessaan sopii meidän perheen jouluun.
Kauralastut ovat tosi herkullisia ja melko vaivattomat tehdä.
Kauralastut
- 75 g voita
- 2 dl kaurahiutaleita
- 1,5 dl sokeria
- 1 muna
- 1 rkl vehnäjauhoja / Anni-Helena
- 1 tl leivinjauhetta
- sulata voi ja kaada se kulhossa olevien kaurahiutaleiden päälle, sekoita
- lisää joukkoon sokeri, muna ( vaahdottamatta!) ja jauho-leivinjauheseos
- nosta teelusikalla nokareita uunipannun leivinpaperille
- paista 175- asteisessa uuninlämmössä noin 6 - 8 minuuttia
- lastut leviävät reilusti, joten jätä runsaasti tilaa
- nosta paistinlastalla kaurakeksit kaulimen päälle ja taivuta lastuiksi
- varaa kaksi kaulinta käyttöösi
- yhdestä annoksesta tulee 25-30 lastua, enemmänkin.
Maukkaiden leivonnaisten myötä antoisaa joulunaikaa!










