tiistai 18. joulukuuta 2012

Joululeivonnaisten aikaan





                          Leipominen on ihanaa! Jouluksi leipominen vielä ihanampaa!
                          Bostonkakku tavanomaisesta pullataikinasta komeilee ranskalaisen Emile Henry - 
                          astiasarjan piirakkavuoassa. Kyseisen sarjan paistovuoat ovat vallan mainioita. Niissä
                          leivotuissa vuoissa leivät, kakut, piiraat onnistuvat todella hyvin ja ovat erityisen
                          maukkaita. Paistovuoat ovat sitä paitsi hyvin kestäviä, vaikkakin aika painavia
                          käsitellä.
                       



                          Pieniin annosvuokiin tein samaista bostonkakkua. Ne aion pakastaa
                                   vierasvaraksi tai vaan kotiväellekin makean nälkään.
                        

                
                        Pitkänomaisessa vuoassa olen paistanut aina maukkaan kardemummakakunkin.
                        Sehän ei ole varsinainen joululeivonnainen, mutta se on niin pidetty, että leivon sen   
                        jouluksikin. Vieraat ovat vuosien mittaan pitäneet kakusta todella paljon. Kyseinen 
                        paistos on kuin pulla ja kakku samanaikaisesti.



                         Kakusta saa suussasulavia muhkeita siivuja kahvin/teen kanssa nautittavaksi.


                                     
       Kardemummakakku                                       
  • 200 g  voita / sulata ja jäähdytä
  • 2  munaa
  • 2,5 dl  sokeria / vatkataan munien kanssa vaahdoksi
  • 3 dl  maitoa
  • 7 dl  erikoisvehnäjauhoja / Anni - Helena
  • 4 tl  leivinjauhetta
  • 2 - 3 tl kardemummaa / karkeaa rouhetta mieluummin 
  • sekoita jäähtynyt voisula, munasokerivaahto sekä muut aineet tasaiseksi taikinaksi
  • kaada taikina pitkänomaiseen, voideltuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan
  • lisää päälle raesokeria sekä rouhittuja manteleita
  • paista 175 - asteisessa uunissa tunnin verran, niin että kakun reunat irtoavat vuoasta
  • tai paista ensin miedossa ja sitten voimakkaammassa uuninlämmössä   
  • jäähdytä kakku hyvin ennen sen leikkaamista siivuiksi   
  • leikatut siivut ovat todella herkkiä murenemaan!
  • kakun voi myös pakastaa.                                 



                        Myös leipä, ja varsinkin leipä, onnistuu hienosti kyseisessä vuoassa,
                        jouluinen limppu eritoten. Pieniä limppupalleroita on paistettu erikseen pellillä
                        tarjottavaksi jouluaterialla maa-artisokkakeiton kanssa.
                    


              
                          Joulutortut, pienet tähtitortut, on tehty rahkataikinasta. Luumutäyte on myös
                          tehty kotona keittämällä luumut vedessä kypsiksi ja survoen sitten soseeksi.
                          Keitinvedessä on vain kanelitanko. Ei sokeria, ei edes hedelmäsokeria, mutta
                          luumujen oma makeus riittää. Siis kaikenkaikkiaan kysymyksessä ovat sokerittomat
                          tortut.




                          Kun taikina tehdään kotona rahkasta ja voista lähtien täytyy taikinaa
                          sitten kaulita ja kääntää useamman kerran, että tortuista tulisi mahdollisimman
                          lehteviä, kuten joulutorttujen kuuluukin olla. Vähän työstähän se käy tuo
                          kaulitseminen, mutta tulos on sen arvoinen.


                            

        
                            


                           Piimäkakku kaikessa arkisuudessaan sopii meidän perheen jouluun.



                                 Kauralastut ovat tosi herkullisia ja melko vaivattomat tehdä.


       Kauralastut
  • 75 g voita
  • 2 dl kaurahiutaleita
  • 1,5 dl sokeria
  • 1 muna 
  • 1 rkl vehnäjauhoja / Anni-Helena
  • 1 tl leivinjauhetta
  • sulata voi ja kaada se kulhossa olevien kaurahiutaleiden päälle, sekoita
  • lisää joukkoon sokeri, muna ( vaahdottamatta!) ja jauho-leivinjauheseos
  • nosta teelusikalla nokareita uunipannun leivinpaperille
  • paista 175- asteisessa uuninlämmössä noin 6 - 8 minuuttia
  • lastut leviävät reilusti, joten jätä runsaasti tilaa
  • nosta paistinlastalla kaurakeksit kaulimen päälle ja taivuta lastuiksi
  • varaa kaksi kaulinta käyttöösi
  • yhdestä annoksesta tulee 25-30 lastua, enemmänkin.


                                   Maukkaiden leivonnaisten myötä antoisaa joulunaikaa!



sunnuntai 2. joulukuuta 2012

Sinisävyinen aamiaiskattaus





                               
                               Ollaan heräämässä uuteen päivään. Voisi olla vaikka itsenäisyyspäivä, 
                               jonka kattauksesta olisi kysymys tai muu arjesta poikkeava aamu.
                               Useimmiten olen tuolloin käyttänyt Old Luxembourg - astiastoa, joka 
                               luo  ympärilleen juhlavan ilmapiirin. Mutta tällä kertaa olen kattanut            
                               "keveämmin".
                               Sinisävyisyyden takaavat vaaleansininen pöytäliina, siniset lasit, 
                               siniset kukat sekä sinivalkoinen astiasarja.


                           
                                   Lautasten koristeina ovat siniset erikokoiset kukat, kupeissa
                                   toistuu sama kukka-aihe, värit vain ovat vastakkaiset kuin
                                   lautasissa.
                                   Kattauksen yleisilme on mukavan leppoisa, aamuinen hämärä
                                   kietoutuu sinisävyiseen tunnelmaan.



                                      Pilkullinen servietti kruunaa kattauksen iloisen ilmeen.















                                    Siniset iirikset, valkoiset krysanteemit - itsenäisyyspäivän
                                                                         juhlakukat.


                                                      Hyvää itsenäisyyspäivää!


maanantai 12. marraskuuta 2012

Kattaus juhlakauden alkuun







On pyhäinpäivä. Pihapensaat näyttäytyvät kaikessa syksyisessä loistossaan marraskuisessa auringon-
paisteessa. Pöytään on katettu tavanomaista juhlavampi kattaus. Sininen ja vihreä ovat pääosassa.  Käytettävä astiasto on ollut "levossa" jo pitemmän aikaa, joten on virkistävää, juhlavaakin, ottaa se käyttöön näin pyhäinpäivänä.



                               Pienten kukkien myötä sininen hallitsee kattauksen yleisilmettä.
                              

                               Kattaus on tehty neljälle. Kukkamaljat, joita myös on neljä, yksi kunkin       
                               ruokailijan edessä, toistavat tarjoiluvadin värejä. Ne riittävät luomaan
                               sinisen  yleistunnelman.




                       Miniasetelma. Hehkeän iiriksen pariksi löytyi pihasta tummanvihreä oksa.



                  Leveä vihreä raita hallitsee ruokalautasia. Muissa astioissa lentelevät siniset "lehvät"
                  keventäen näin koko kattauksen ilmettä.Päällimmäisenä on liemikulho aluslautasineen.
                 Tällä kertaa ruokailun aluksi tarjoiltiin juustokeittoa. Maittavaa!
                               


                               Salaattilautasia katettiin kahdenlaisia. Runsas lintukuvio toisissa...



                                          ... ja pieni ruutukuvio toisissa salaattilautasissa




                                Kattausta osin hallitseva kannellinen tarjoiluastia sopii niin
                                keitettyjen kasvisten  kuin myös keiton tarjoiluun. Ikkunan viereen
                                on valmiiksi katettu pienet mukit jälkiruokana tarjottavaa teetä varten.
                                Pienet neliömalliset asetit sopivat hyvin mukien alustoiksi.




                               Sinistä, valkoista ja tummanvihreää! Itsenäisyyteen sopivat värit!                           
                                  Valkoinen pöytäliina korostaisi vielä kattauksen juhlavuutta.                          
                             


                             Kuvauspäivän jälkeisenä aamuna maa olikin jo saanut lumipeitteen.
                                    Siirrytään hiljalleen kohti talvea ja sen monia juhlapyhiä.
                                                      Hyvää juhlakauden alkua!






keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Kattausiloa arkeen





                               Mikä kotikeittiössä näin syksyn edetessä tuntuu  hyvältä?
                               Perinteiset syksyn merkit! Ruutuliina. Lämmin tummanpunainen.
                               Isomaksaruohon kukat kera vuorenkilven lehtien. Astioissa
                               roosaa, syksyyn sopivaa punaista, tumman vihreää. Uutena pienenä
                               yksityiskohtana lasin jalkaosan pinkki sävy. Katseenvangitsija!
                                          













                          Pullojukka on  lomalta mukaan tarttunut tuliainen. Pääsi tuota pikaa
                                           tuomaan vehreyden tunnelmaa keittöön.


                        Syksyisen aamiaiskattauksen runkona ovat voimakkaan punasävyiset
                        asetit. Todella käyttökelpoiset erimallisten kuppien kanssa! Tällä kertaa
                        kuppina on aina syksyyn ja talveen sopiva Pomona-muki vuosien takaa.

                           


                              





                          Vaalea, vihreäkoristeinen, melko kookas lautanen on yksi suosikeista.
                          Sopii hyvin niin jouluun kuin juhannukseenkin. Pitkään lepovuorossa
                          olleena  otettiin nyt syksyiseen kattaukseen mukaan. Ruskeakoristeinen,
                          ilmeisesti kiinalainen annoskulho sopii niin salaatin kuin liemiruoankin
                          tarjoamiseen.

           
                                          Tummanvihreä lasi antaa lisäryhtiä kattaukseen.
                                                                 

  

                                Pentikin vihreä tuikkulasi sekä kaunis lasivati luovat omalta
                                                    osaltaan syksyistä tunnelmaa.
                                                     
                                                        


                                            Jouluun on aikaa enää pari kuukautta!

maanantai 1. lokakuuta 2012

Viininpunaista syksyyn





         
                Mökiltä lähtiessä saimme mukaan muutaman kauniin liljan oksan. Kotona ne
                pääsivät  oitis keittiön pöydän koristeeksi kera vihreäksi värjätyn harsokukan.
                                    Liljojen väri vain syveni  ja syveni päivä päivältä.
                              


                 Viininpunaisten liljojen kanssa samaan kattaukseen valikoituivat pienikukalliset
                 astiat, joiden reunat herkästi toistivat liljojen voimakasta väriä. Kyseinen astiasarja
                 on ollut levossa astiakaapin takaosassa joulusta lähtien. Nyt se tuntuu kuin uudelta.



                                   










                               Luumunvärinen, todella kookas Pentikin viinilasi vuosien takaa
                             pääsi pitkästä aikaa kattaukseen mukaan. Lasi kuuluu perinteisesti
                                                    mukaan syksyisiin kattauksiin.
                                  


                                            Tästä se syyskausi taas alkaa!




tiistai 18. syyskuuta 2012

Pelkistetympää kattausta mökillä






                            Mökillä, huvimajan tummalla jykevällä pöydällä, on japanilaisen
                            keramiikkataiteilijan suunnittelemassa maljakossa nippu kuivattua
                            pellavaa. Kyseinen maljakko, Arabian tuotantoa muuten, tuli hankittua
                            viime keväänä erityisesti japanilaisia ikebana-asetelmia ajatellen.
                            


                          Olen vähentänyt mökillä kovastikin tavanomaisten pöytäliinojen
                          käyttöä, varsinkin huvimajassa. Tummat bambutabletit erottuvat
                          juuri ja juuri tummalta pöydältä lautasten alta. Kattauksen  kokonais-           
                          vaikutelma maljakkoineen on varsin pelkistetty. Vaihteeksi hyvä niin!




                           Yksivärinen vaalea Pentikin astiasarja istuu hyvin kruusailemattomaan
                           kattaukseen.




                                 Japanilaishenkistä tunnelmaa. On tai ei, jälkiruokatee, useimmiten
                                 meillä siis kaktustee, tarjoillaan tällä kertaa sangattomasta kupista.
                                 Hyvää teehetkeä luonnon keskellä - kiireettä!