sunnuntai 31. elokuuta 2014

Teekattaus Kerman Saven tapaan





    Alkuillan teehetki on katettu mökillä mansikka-aikaan keskelle nurmikkoa - poikkeuksellisesti.

    Pöytä ja tuolit päivänvarjoineen kannettiin paikalle. Kaappien kätköistä etsittiin pitkästä aikaa
    Kerman Saven tummanruskeaa astiasarjaa. Teekupit ovat  muhkeat, teekannut ottavat helposti
    kattauksen koko huomion.

    Serviettirenkaana on kesäiseen tapaan  paperinarusta virkattu "kukka".  Pieni pilkullinen sokerikko
    on mieleenpainuva muisto sukulaistädiltä.
 
    Herkullista kardemummakakkua  opettelin tekemään puolikkaan annoksen. Tuloksena helpommin
    tarjottavat ja syötävät  kakkupalat.

    Kaiken kruunaa näyttävä, hulmahteleva pöytäliina, kangas Pentikin tuotantoa jonkin vuoden takaa.









































                   Päivävarjon alla oli hyvä juoda teetä, herkutella mansikoilla ja muistella menneitä...

lauantai 23. elokuuta 2014

Mökillä inkaliljan lumoissa





    Heinäkuinen kattaus mökillä huvimajassa. 

    Tuhdit vihreät kulhot ovat espanjalaista jätelasia. Ne ovat olleet ehdottomia suosikkejani 
    jo vuosia. Pentikin paperinarusta tms. virkatuista  pöytätableteista olen pitänyt myös kovasti.
    Isot pöytäliinat ovat tänä kesänä jääneet paljolti  kaappiin.
   



    Inkalilja on todella ihastuttanut  mökillä ollessani tänä kesänä. Tavallisesti maljakkoon kerätään
    kesäisin luonnonkukkia, mutta tänä kesänä alkuviikot olivat erittäin kylmiä ja tosi sateisia, niin
    hyväkuntoisia kukkia ei yksinkertaisesti mökin lähiympäristössä ollut. Kunnan keskustassa,
    kukkakaupan vitriinissä loisti kuitenkin useita eri sävyjä iki-ihanaa inkaliljaa. Nyt oikein hehkutan
    sen puolesta, kun nautin niistä niin paljon.
  
   
 


                          Savipajan kupeista maistuu jälkiruokatee parhaimmalta. Niin se vain on.



                   Tomaatit hallitsevat yksinkertaista alkusalaattia, niin väriltään kuin maultaankin.























                                 Verkoilla aamulla saadut muikut kruunasivat päivän aterian.



                                Järven kimmeltäessä ruokakin maittaa. Ja mikä on maittaessa!




                                     Inkaliljaa kutsutaan myös prinsessaliljaksi, eikä suotta!