perjantai 26. elokuuta 2011

Kysymys kattauksesta: kuppi vai muki?




Kattauksissani käytän paljon mukeja. Erilaisia. Kapeita ja korkeita. Tasapohjaisia tai pohjaa kohti kapenevia. Pieniä ja siroja sekä vähän kookkaampiakin. Mukeja hankkiessa niihin ei kuulu aluslautasia. Muki on vain muki.
Mutta vuosien varrella olen hankkinut kaappiin eri astiastoista, usein poistomyynneistäkin, pieniä, halkaisijaltaan ehkä 13-senttisiä minilautasia tai -kulhoja ja käytän niitä aluslautasina. Muki aluslautasineen antaa vaikutelman kuppiparista. Kuvassa aluslautasena on minikulho, joka sopii erityisesti kapenevalle mukille. Niitä on pino keittiön pöydällä käyttövalmiina lähes kaiken aikaa.

Koska meillä on tapana kattaa pöytään ruokalautasten viereen valmiiksi muki alustoineen, siis "kuppipari", jälkiruokateetä varten, on hyvä, jos aluslautanen vie mahdollisimman vähän tilaa. Arkena varsinkaan pöytä ei ole suuruudella pilattu. Ja oltiinpa sitten maalla tai kaupungissa, olipa sitten arki tai sunnuntai, jälkiruoaksi juodaan teetä. Kaktusteetä, Assamia, Afternoon-teetä, mitä milloinkin.


Kevätkesällä satuin kuulemaan radiosta Kultakuume-nimisen lähetyksen, jossa tunnettu suomalainen
keramiikkataiteilija Heljä Liukko-Sundström puhui astian merkityksestä aivan tavallisessa arjessa. Hän näki astian merkityksen suurempana kuin taulun merkityksen! Perusteluna oli, että astia elää sun kanssa joka päivä, ja että saat pitää sitä kädessäsi ja kosketellakin sitä.

Taiteilija puhui myös siitä, miten kahvikuppi tuo rauhan! Muki liittyy kiireeseen, mutta kahvikuppi vaatii kattauksen. Kupille etsitään aluslautanen ja istuudutaan oikein pöydän ääreen nauttimaan juomasta ja rauhoitutaan. "Siksi kuppi on parempi kuin muki!" kiteytti taiteilija sanomaansa.

Olin kovin iloinen kuulemastani ohjelmasta! Pidän valtavasti astioista juuri siksi, kun ne voivat olla mukana arjessa kaiken aikaa. Saa taiteilla niiden kanssa enemmän tai vähemmän ihan joka päivä.



                                          "Tasapaksu" muki vaatii tasapohjaisen asetin.



                                          Kynttilänalunenkin voi toimittaa aluslautasen virkaa




        Pieni sydänlautanen luo kattaukseen lämpimän tunnelman. Sopii erityisen hyvin joulunaikaan,         syntymäpäivään, ystävänpäivään... ja toki arkeen: jokainen päivähän on myös ystävänpäivä!

tiistai 23. elokuuta 2011

Reippaita ruutuja syyskesän kattaukseen


Viime kuukausien kattaukset ovat useimmiten olleet keltaiseen tai vihreään sävytettyjä. Kesän edetessä  kaipasin jo mökillä  kattauksiin vähitellen muitakin värejä, lähinnä roosaa tai syvänpunaista. Kotona keittiön pyöreä pöytä sai kokea ensimmäisenä värinvaihdon: ruutuliinan ja roosanväriset astiat, jotka ovat olleet melko pitkään levossa. "Lepo tekee kaikille hyvää" on todettu ennenkin. Nyt esille otettu astiasarja tuntuu taas kuin uudelta. Minulla on taipumus ihastua aina vaan uudestaan ja uudestaan aiemmin hankittuihin astioihin. Ko. astiasarja on ollut lauantaiastiastona viime syys- ja talvikauden. Kukallisen ja melko kookkaan ruutukuvion yhdistäminen tuntui myös hyvältä.








Tänä kesänä on ainakin Itä-Suomessa saatu mustikoita ennätysmäärin. Isoja, kuivia marjoja oli helppo poimia. Niitä oli myös hyvä siivota ja säilytellä mökillä ennen kotiin ja pakasteeseen tuomista. Mustikkapiirakka tuoreista, upeista marjoista oli tietysti kesän hittituote, varsinkin kun mansikka-aika jäi tänä vuonna kovin lyhyeksi. Mökin vanha kaasuhella antoi vielä oman lisämausteen jo sinällään maukkaaseen leivonnaiseen, kun piirakan pinta sai kaasuhellan sähäkän ylälämmön myötä herkullisen ruskean, ikäänkuin karamellisoidun pinnan. Mökkioloissa makuelämys vailla vertaa!
Kuvan sitruunamelissan oksan somistama piirakka on tehty kotona sähköuunissa. Aika hyvää sekin oli, jätskin kanssa varsinkin. Ei ollut menekkivaikeuksia tälläkään kertaa!


                                           Lounaskattausta elokuisessa arjessa.






Astiaston varsinainen salaattilautanen on vaihdettu uudentyyliseen, "lennokkaampaan" annoskulhoon. Valkoinen väri palkitsee niin pienenä annoskulhona kuin suurempana tarjoiluvatinakin.


                                          Hyviä syyskesän kattauksia, ruuduilla tai ilman!