perjantai 14. helmikuuta 2014

Herkkä helmikuinen kattaus





                            Ystävänpäivän lähestyessä haluaa pöytäänkin kattaa jotain herkkää.
                            Ensimmäinen valinta oli pöytäliina: pienikuvioinen, beesin ja viinin-
                            punaisen yhdistelmä. Suosikkiliina! Sopii syksystä pitkälle kevääseen.
                                         Mitä erilaisimmat  astiasarjat sopivat sen yhteyteen!
                                                Parhaimmillaan kuitenkin joulun aikaan.
                                                                 

                         Villiruusu-astiasarjan koristeina ovat herkät, roosanväriset kukat sekä
                                                voimakkaanväriset, tummanvihreät lehdet.



                          Uutta kattauksessa ovat Iittalan Lempi-sarjan lilanväriset lasit. Sopivan
                          kookkaat. Matala kanta nostaa lasin vähän irti pöydästä. Väri, tumma lila,
                          antaa kattaukseen ryhtiä liinan kuvioinnin ja villiruusujen lomaan.


                          Asetelmaan on avattu kevään ensimmäiset tulppaanit apposen auki.
                          Lehdetkin on kokonaan poistettu. Vain tulppaanien väri hallitsee
                          kattausta. Oli tosin tarkoitus, että kukat olisivat olleet lähempänä
                          roosaa kuin mitä ne nyt kattauksessa ovat. Luonnossa kukat ovat
                                               maltillisemman väriset kuin kuvassa.



                               Pentikin lilanväriset, lasiset neliölautaset monen vuoden takaa
                                    saattoi ottaa myös mukaan kattaukseen, lasin kaveriksi.
                                   
                                  





                                      Pienet kukkamaljakot yhdellä ja kahdella tulppaanilla.
                                        


                                                Pienikin kakkupaperi herkistää asetelman.

                                                           Hyvää Ystävänpäivää!   


keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Viininpunaista ja valkoista




                        
                    Joulun jälkeen mennään vielä tovi valkoisesta joulutähdestä taitetuilla oksilla.
                    Viininpunainen liina korostaa  niin asetelman kuin astioidenkin vaaleutta.
                                             
                   
                                        Asetelma saa osansa talvisen auringon säteistä. 
                                        Pian päivä alkaa pidetä oikein " kukon askelin".
                         


                        Pentikin Valo - astiasarjan lautaset ja asetit poikkeavat tavanomaisista,
                           niiden leveät reunat kohoavat pöydän tasolta kauniisti kaareutuen.
                                


                                  Kakkupapereilla voi leikitellä. Niitä vaan on nykyään jopa
                                    vaikea saada. Moni liike on luopunut niiden myynnistä,
                                                                  valitettavasti.










                              

                                          
                                     Kyseisen kattauksen vieressä, ikkunalasin ulkopuolella,
                                    on lintujen mökki, lintulauta. Sen väri jatkaa pöytäliinan 
                                                      viininpunaisen värin  linjaa.
                                            
                                                     Kuva on lumettomasta joulusta.
                                            Talitintti on tervetullut kuitenkin vierailemaan...