sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Joulu on jo ovella!





                                                                 Joulu on jo ovella!




                                                            Onhan Tuomaan päivä!



                               Mini bostonkakku on pieni, "söötti", lämminhenkinen tarjottava.



                                                  Ovat varmaan tuliaisiksikin sopivia.



                       
                                Leipominen vaan on niin ihanaa! Jouluksi leipominen varsinkin!
                                         Tähän jouluun syntyi useampikin pieni bostonkakku.
                                                            Voi sitä pullan tuoksua!




                                                                   Hyvää Joulua!

lauantai 6. joulukuuta 2014

Hyvää Itsenäisyyspäivää!




                  Itsenäisyyspäivää edeltävänä iltana valmistui perinteen mukaisesti
               sinivalkoinen asetelma, jonka pääosassa olivat komeat iirikset.





                   Itsenäisyyspäivän aamuna päivä alkoi sinivalkoisin kattauksin, kuinkas muuten!




 
                                    
                                    Edelleen päivällinen nautittiin Suomen lipun väreissä.



                               Alkuillasta, ennen Linnan juhlien alkamista, vietettiin teehetki
                               juhlapäivän kunniaksi. Kullan kimallustakin tuli ripaus mukaan 
                               kattaukseen.    




                                                           Hyvää Itsenäisyyspäivää!






keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Hehkeää väriä syyspäivään






     Hehkeää väriä välillä niin harmaaseen syyspäivään. Ruusut on aseteltu pieniin , lasisiin dippi-
     kulhoihin. Harsokukka antaa lisätunnelmaa. Kolmen ruusun asetelmalla on korvattu perinteinen
     kahvipöydän keskelle kuuluva kukka-asetelma. Ei ole ongelmaa keskustella pöydän toisella
     puolella istuvan kanssa. 
                            



                                    Syysaurinkokin yrittää päästä kahvikutsuille mukaan.                    



                                 Servietti taitoksineen vie ajatukset japanilaiseen kattaukseen.



                               Lasisen tarjoiluvadin "pitsinen" reuna luo nostalgisen tunnelman.
                               Kattaus on ainakin vatien osalta kuin mummolassa ennen vanhaan.
                              
    

                      Kermanekankin alle on sujautettu pieni kakkupaperi. Tosi söötti, mutta ah niin
                      epäkäytännöllinen. Lienee järkevintä toteuttaa vain kuvauksissa. Kakkupaperit
                      ovat niin ihania!
                     

                           
                       
                                  Kakkupaperi kruunaa tämänkin jäätelökulhon esillepanon.



                                  Punaiset, pienet ja sirot kuviot kahvikupin koristeena lisäävät
                                      japanilaisuuden tunnelmaa, ainakin suomalaisittain.




                             Hienoa! Astiakaapista löytyi vielä toinenkin lasinen, "pitsireunainen"
                             tarjoiluvati. Kaksin aina kaunihimpi, kahvipöydän kattauksessakin!




sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Ruska-ajan kattaus







          Alkusyksyn kattaus syysauringon paisteessa. Ulkona ruskan ensimmäiset merkit ovat jo
          näkyvissä. Iso maksaruoho, tuo syksyn ilo, kuten ystäväni kauniisti asian ilmaisee, on jo
          päästänyt värikkyytensä valloilleen. Ruutuliina ja värikkäät astiat täydentävät toisiaan.


  
                                 Pihan kasveista pienen mustikkapensaan lehdet pukeutuivat
                                                          ensimmäisenä syysasuun.



                                       Astioiden värikkyys kirkastaa kattauksen ilmettä.




                                  
                                                  Kukat muistuttavat menneestä kesästä.



                                       Sama serviettimalli aina vaan, sopii lähes kaikkeen...



                                       Lautasten koristelussa mukana syksynkin värejä...




                                                    Maksaruoho ja kukat. Yhdessä...







                                Alkusyksystä piha vielä viheriöi, vaikka monet oksat lehtineen
                                                        olivat jo siirtyneet syyskauteen.




                                                        Syyssatoa ikebana-asetelmana

                    Asetelmaa tehdessä mangoldia oli itselleni käytännössä aivan uusi tuttavuus.
                    Samoin lehtikaali, jonka lehdet todella hurmasivat. Punainen väriläikkä käsittää chiliä ja
                    paprikaa. Kukkakaali ja lehtipersiljarypäs tasoittavat voimakkaan vihreän ylivaltaa.
                    Keventävänä yksityiskohtana keikkuu kaiken yllä sipulin hentoinen verso.
                           
                                                             Hyvää syksyn jatkoa!

keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Kattaus iltapalaa varten - mökillä





    

    Kesäinen aurinko paistaa vielä kirkkaana, mutta ulkona on illalla melko viileää. Saunan
    jälkeinen iltapala vieraille katettiin siis mökin sisätiloihin. 

    Tarjolla oli kasvisvati oliivien, feta-juuston sekä guacamole-kastikkeen kera. Juuri leivottua
    leipää ja tietysti piirakoita, kun Savossa ollaan.




                                    Kananmunapuolikkaat ovat ahtautuneet kasvisten pariin.




                                   Kirkkaankeltaiset, jykevät lautaset keräsivät huomion.
                                Tarttuivat mukaan kesälomamatkalla jokunen vuosi sitten.



                        Levite on päässyt vihreään lehdenmalliseen kulhoon kera basilikalehden.







         Vielä osin lämmin leipä on saanut suojakseen pienen liinan. Leikkelerullat pilkottavat myös
                  mukana kuvassa, pitihän jotain suolaisenoloistakin olla tarjolla fetan lisäksi.
                                       Guacamole-kastikkeesta tuli illan kohokohta.    






torstai 25. syyskuuta 2014

Mökillä eri astiasarjoista koottu kattaus





    Kun ulkona kauniin, lämpimän syyskuun päätteeksi säätiedotus lupaa räntäsadetta, jopa lunta
    osaan Suomea, on aika julkaista pieni kuvasarja kesästä. Mökin terassille on katettu ruokailua
    varten suosikkiastioita. Kattaus on yhdistelmä monista kovasti pitämistäni eri astiasarjoista. 
    Pentikiltä on Violaa, Tempo-sarjaa ja Inkivääri-astiastoakin. Lasit Villeroylta, teekannu ja iso
    ruokalautanen italialaisia kausituotteita vuosien takaa. Vihreää ja valkoista, totta kai!

    Liinakaapista löytyi pitkään lepäilemässä ollut liina - erikoisin kuvioinnein.

    Aterimet on kääräisty servietin suojaan kukka-aiheisen serviettirenkaan avulla.






















                  Räntäsateessa voi haaveilla ensi kesän ruokailusta oheisen kattauksen myötä.

sunnuntai 31. elokuuta 2014

Teekattaus Kerman Saven tapaan





    Alkuillan teehetki on katettu mökillä mansikka-aikaan keskelle nurmikkoa - poikkeuksellisesti.

    Pöytä ja tuolit päivänvarjoineen kannettiin paikalle. Kaappien kätköistä etsittiin pitkästä aikaa
    Kerman Saven tummanruskeaa astiasarjaa. Teekupit ovat  muhkeat, teekannut ottavat helposti
    kattauksen koko huomion.

    Serviettirenkaana on kesäiseen tapaan  paperinarusta virkattu "kukka".  Pieni pilkullinen sokerikko
    on mieleenpainuva muisto sukulaistädiltä.
 
    Herkullista kardemummakakkua  opettelin tekemään puolikkaan annoksen. Tuloksena helpommin
    tarjottavat ja syötävät  kakkupalat.

    Kaiken kruunaa näyttävä, hulmahteleva pöytäliina, kangas Pentikin tuotantoa jonkin vuoden takaa.









































                   Päivävarjon alla oli hyvä juoda teetä, herkutella mansikoilla ja muistella menneitä...