perjantai 25. marraskuuta 2011

Sinivalkoinen kattaus pitkästä aikaa!



Pitkästä aikaa sinivalkoinen kattaus näin itsenäisyyspäivän lähestyessä ja eräänlaisen juhlakauden alkaessa! Esillä oleva kattaus ei aivan itsenäisyyspäivään sellaisenaan kuitenkaan sovi. Vaihtaisin kukat ainakin
sinisiin ja/tai valkoisiin. Lautasten siniset kukkakuviot ovat kovin hallitsevia, jota kyllä hillitsee siellä täällä astioissa näkyvä ruskea pinta. Sinisen värin parina on liinassa kullanruskea raita. Servietit on suunniteltu kyseiselle astiasarjalle. Aluksi minusta kattaus näytti kovin runsaalta, ehkä levottomaltakin, mutta annoin kuitenkin sen olla tavallaan, ja lopulta ihan pidinkin siitä.


                   
                                Tee- ja kahvikannut poikkesivat tyystin lautasten kuvioinnista ja
                                olivat täysin valkoiset koristeenaan hillitty sininen koristeviiva.
                                Kannut kuuluvat samaan astiastoon kuin kukalliset lautasetkin.


                            
Muki on katettu jälleen jälkiruokateetä tai -kahvia varten. Alustana on pieni valkoinen "kulho", joka ei vie paljoa tilaa, mutta antaa kattaukselle huolitellumman sävyn. Syvä lautanen on melko poikkeuksellisen mallinen, mutta salaattilautasena puolustaa hyvin paikkaansa.

                           
                               Vaihdoin kukalliset servietit valkoisiksi. Muutin myös servietin mallia.
                                Kattauksen ilme tuli maltillisemmaksi, tosin tunnelmakin muuttui.


                        Ovaali tarjoiluvati kuin myös kastikeastia hallitsevat kattausta keskellä pöytää.



                                    Kuvauksia tehtäessä olivat minisyklaamit parhaassa kukassaan.
                                    Erityisesti ihastuin syklaamin ja kukallisen kulhon yhdistelmään.
                                    Ne olivat kauniit sellaisenaan esimerkiksi tummalla puupinnalla.



                                                      Valkoisin servietein somistettu kattaus.
                                 Syklaamintupsukat pöydällä, lasien vieressä, ovat "pisteenä iin päälle".




keskiviikko 9. marraskuuta 2011

Syksyisiä kattauksia


Luumunväriset lasilautaset ovat meillä merkkinä syksyn saapumisesta. Tällä kertaa lasilautaset toimivat salaattilautasina pienkukallisten ruokalautasten yhteydessä. Juomalasit ja syvänpunainen, ruudullinen liina korostavat kattauksen tummaa sävyä.










                           Jättiläismaksaruohon kukat, kookas, pyöreä, roosaan vivahtava savimaljakko
                                 sekä liinan syvänpunainen väri muodostavat rauhaisan kokonaisuuden.





                   Salaatin tekeminen oli vaihteeksi todella mieluisaa tummalle, neliömalliselle tarjoiluvadille.
                                  Useimmiten sitä on tullut käytettyä lähinnä kahvileivän tarjoiluun.



                        Syksyn suosikkiastioita ovat hedelmäkoristeiset lautaset ja kookkaat teekupit.
                         Lautasten reunat ovat saaneet koristeekseen ohuen, liinan vihreisiin sävyihin
                                                                       sointuvan reunan.
                                         


                     

Kapea, vihreä reuna koristaa myös kannellista tarjoilukulhoa.
Se antaa huolitellun, viimeistellyn vaikutelman.
Kannen alta löytyy useimmiten vihreitä kuulia!





                                         Lusikan punainen varsi ja servietin väri täydentävät kupin
                                         hedelmäkuviointia. Silmä lepää yhdistelmässä. Teekin maistuisi!