maanantai 12. marraskuuta 2012

Kattaus juhlakauden alkuun







On pyhäinpäivä. Pihapensaat näyttäytyvät kaikessa syksyisessä loistossaan marraskuisessa auringon-
paisteessa. Pöytään on katettu tavanomaista juhlavampi kattaus. Sininen ja vihreä ovat pääosassa.  Käytettävä astiasto on ollut "levossa" jo pitemmän aikaa, joten on virkistävää, juhlavaakin, ottaa se käyttöön näin pyhäinpäivänä.



                               Pienten kukkien myötä sininen hallitsee kattauksen yleisilmettä.
                              

                               Kattaus on tehty neljälle. Kukkamaljat, joita myös on neljä, yksi kunkin       
                               ruokailijan edessä, toistavat tarjoiluvadin värejä. Ne riittävät luomaan
                               sinisen  yleistunnelman.




                       Miniasetelma. Hehkeän iiriksen pariksi löytyi pihasta tummanvihreä oksa.



                  Leveä vihreä raita hallitsee ruokalautasia. Muissa astioissa lentelevät siniset "lehvät"
                  keventäen näin koko kattauksen ilmettä.Päällimmäisenä on liemikulho aluslautasineen.
                 Tällä kertaa ruokailun aluksi tarjoiltiin juustokeittoa. Maittavaa!
                               


                               Salaattilautasia katettiin kahdenlaisia. Runsas lintukuvio toisissa...



                                          ... ja pieni ruutukuvio toisissa salaattilautasissa




                                Kattausta osin hallitseva kannellinen tarjoiluastia sopii niin
                                keitettyjen kasvisten  kuin myös keiton tarjoiluun. Ikkunan viereen
                                on valmiiksi katettu pienet mukit jälkiruokana tarjottavaa teetä varten.
                                Pienet neliömalliset asetit sopivat hyvin mukien alustoiksi.




                               Sinistä, valkoista ja tummanvihreää! Itsenäisyyteen sopivat värit!                           
                                  Valkoinen pöytäliina korostaisi vielä kattauksen juhlavuutta.                          
                             


                             Kuvauspäivän jälkeisenä aamuna maa olikin jo saanut lumipeitteen.
                                    Siirrytään hiljalleen kohti talvea ja sen monia juhlapyhiä.
                                                      Hyvää juhlakauden alkua!