keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Kattausiloa arkeen





                               Mikä kotikeittiössä näin syksyn edetessä tuntuu  hyvältä?
                               Perinteiset syksyn merkit! Ruutuliina. Lämmin tummanpunainen.
                               Isomaksaruohon kukat kera vuorenkilven lehtien. Astioissa
                               roosaa, syksyyn sopivaa punaista, tumman vihreää. Uutena pienenä
                               yksityiskohtana lasin jalkaosan pinkki sävy. Katseenvangitsija!
                                          













                          Pullojukka on  lomalta mukaan tarttunut tuliainen. Pääsi tuota pikaa
                                           tuomaan vehreyden tunnelmaa keittöön.


                        Syksyisen aamiaiskattauksen runkona ovat voimakkaan punasävyiset
                        asetit. Todella käyttökelpoiset erimallisten kuppien kanssa! Tällä kertaa
                        kuppina on aina syksyyn ja talveen sopiva Pomona-muki vuosien takaa.

                           


                              





                          Vaalea, vihreäkoristeinen, melko kookas lautanen on yksi suosikeista.
                          Sopii hyvin niin jouluun kuin juhannukseenkin. Pitkään lepovuorossa
                          olleena  otettiin nyt syksyiseen kattaukseen mukaan. Ruskeakoristeinen,
                          ilmeisesti kiinalainen annoskulho sopii niin salaatin kuin liemiruoankin
                          tarjoamiseen.

           
                                          Tummanvihreä lasi antaa lisäryhtiä kattaukseen.
                                                                 

  

                                Pentikin vihreä tuikkulasi sekä kaunis lasivati luovat omalta
                                                    osaltaan syksyistä tunnelmaa.
                                                     
                                                        


                                            Jouluun on aikaa enää pari kuukautta!

maanantai 1. lokakuuta 2012

Viininpunaista syksyyn





         
                Mökiltä lähtiessä saimme mukaan muutaman kauniin liljan oksan. Kotona ne
                pääsivät  oitis keittiön pöydän koristeeksi kera vihreäksi värjätyn harsokukan.
                                    Liljojen väri vain syveni  ja syveni päivä päivältä.
                              


                 Viininpunaisten liljojen kanssa samaan kattaukseen valikoituivat pienikukalliset
                 astiat, joiden reunat herkästi toistivat liljojen voimakasta väriä. Kyseinen astiasarja
                 on ollut levossa astiakaapin takaosassa joulusta lähtien. Nyt se tuntuu kuin uudelta.



                                   










                               Luumunvärinen, todella kookas Pentikin viinilasi vuosien takaa
                             pääsi pitkästä aikaa kattaukseen mukaan. Lasi kuuluu perinteisesti
                                                    mukaan syksyisiin kattauksiin.
                                  


                                            Tästä se syyskausi taas alkaa!