perjantai 25. helmikuuta 2011

Kevättä odotellessa syksyisiä kattauskuvia


Pakkasten paukkuessa ja kevään antaessa vielä vähän odottaa itseään palaan viime syksyn kuviin. Oranssinkeltaiset unikot hallitsevat syksyistä kattausta. Vierailta saatu syyskimppu oranssinvärisin kehäkukin toistaa pirteällä tavalla lautasten unikoiden värimaailmaa. Lasisissa minikulhoissa olevat ruusunkukatkin terästävät vielä oranssista vaikutelmaa. Unikko-astiasarjaa olen tähän mennessä käyttänyt vain pääsiäisen aikaan yhdessä yksiväristen keltaisten kippojen kanssa. Ihastuin todella unikoihin syysaikaankin. Kiitos tuliaisten!




Tummanruskea keraaminen myslipurkki vuosien takaa on päässyt myös kuvaan mukaan. Sillä on vakiopaikka keittiön pöydällä kaiken aikaa. Jos vain mahtuu. Ja kahden hengen taloudessa, normaalissa arjessa, kyllä mahtuu.

  
Syyskaudella käyttämistäni astiastoista ehdoton ykkössuosikkini on oheinen hedelmäkuvioinen, klassisen tyylinen astiasarja. Syyskauden sunnuntaiastiasto. Tulee sitä otettua käyttöön toki muinakin päivinä, ikäänkuin varkain. Kun se on niin ihana! Nyt suosikit ovat levossa aivan syyskuulle saakka. Miten sitten tuntuukaan hyvältä ottaa se käyttöön pitkän tauon jälkeen! Tämä koskee kaikkia muitakin astiastoja eikä vain suosikkia.
Lepo tekee kaikille hyvää!


 
Hedelmäastiasto ei hyljeksi uudenmallisia kulhoja eikä asettejakaan. Niillä voi uudistaa kattausta. Ja taas vähän  leikitellä.


keskiviikko 9. helmikuuta 2011

Keltaisesta vaaleanpunaiseen



Ensimmäinen kevätesikko. Upea, voimakkaan keltainen. Se kirvoitti etsimään astiakaapista keltaiset kukanmalliset lautaset ja tekemään niistä kattausta. Mikä piristävä valoisuus tulvahtikaan keittiöön!   Kaikesta ihanuudesta huolimatta  panin aterian jälkeen kukkalautaset vielä astiakaapin takaosaan odottamaan varsinaista keltaista kautta lähempänä pääsiäistä. Maaliskuun puolella.







 
Helmikuun ensimmäinen päivä avaa meillä perinteisesti vaaleanpunaisen kauden, mitä arkiaamujen kattauksiin tulee. Villiruusukoristeisen astiaston puurolautaset ja teekupit tuntuvat todella kauniilta, kevättä enteileviltä näin joulun jälkimainingeissa. Toisaalta kyseinen astiasto on väreiltään varsin voimakas, niin että muutaman viikon aikana siihen ehtii jopa kyllästyäkin. Mutta sittenhän voi jo vaihtaakin keltaiseen kauteen.



                                                   
Kyseiset villiruusukuvioiset astiat kuvasin myös ruokailutilan pöydänkulmalla, jossa korostuu myös kevään ensimmäisistä tulppaaneista tehty asetelma viininpunaista pöytäliinaa vasten.



tiistai 1. helmikuuta 2011

Veikeitä asetelmia

Kattauksen tyyliin voi vaikuttaa monella tavalla: pöytäliinoilla, servieteillä, kukka-asetelmilla ja mitä erilaisimmilla koristeilla. Pienelläkin muutoksella voi kattauksen tunnelman muuttaa arkisesta, leikkisästä, riehakkaammasta hillitympään, juhlavampaan. Mielialan mukaan.
Kello viiden teetä varten laitoin kukkien tilalle keittiön pöytään asetelman puuvillapensaan kuivatuista oksista japanilaiseen matalaan, kapeaan maljakkoon. Kun puuvillapalleroa penkoo ja tyhjentää sen kaikesta nukasta, löytyy pohjalta kaunis "kukka", jonka voi lisätä palleroiden joukkoon asetelmaan tai vaikka tehdä saaduista "kukista" koko asetelman. Beigesävyisyys oli silmiinpistävä. Hillittykuvioinen teekuppi jäi odottamaan nautinnollista teehetkeä.


                                                              


Samantyylinen kattaus asettuu hyvin ruokailuunkin. Vaaleanpunaiset servietit tuntuivat hyviltä lähes samanväristen salaattilautasten kanssa. Ja pöytää hallitsi puuvillaoksien kestävä asetelma. Ei lakastu viikossa eikä kahdessakaan.


Pidän japanilaisesta kukkienasettelutaiteesta, ikebanasta. Osallistuin äskettäin ikebana-aiheiseen työpajaan, jossa tehtiin asetelmia lankaa tavalla tai toisella hyödyntäen. Langan käyttö asetelmissa on ilmeisesti hyvin trendikästä Japanissa, ollut jo pari vuotta. Tein asetelman kieputtamalla tavallista villalankaa napakan puunoksan haaroihin, lisäilin pieniä harsokukan tupsukoita sinne tänne lankojen lomaan. Virkkasin muutaman "kukan" samoista langoista ja lisäsin ne peikonlehtien keralla asetelmaan mukaan. Voisi laittaa moisen leikkisän asetelman kattauksenkin koristeeksi. Värikkäät langat luovat omaa vireää tunnelmaansa.