sunnuntai 29. toukokuuta 2011

Kattauksen juhlaa



On niin kaunista, sisällä kuin ulkonakin!  Edessä on monien juhlien täyttämä viikko. Luonto  kauneudellaan ottaa osaa juhlintaan. 




Yksi ruusukin tuo jo juhlamielen. Viime päivinä olen ihastunut erityisesti vaaleanpunaiseen ruusuun, jonka uloimmat terälehdet vivahtavat hennonvihreään.



Viiden ruusun ryhmä moninkertaistaa ilon. Kolme ruusuakin on jo vaikuttava määrä. Ne voi pitää ryhmänä tai sirotella pitkin kattausta. Kuvissa ne on aseteltu päivänsankarin lautasten ympärille. Juhlittavan paikka ei jää epäselväksi.










Astiaston koristevärit, vaaleanpunainen ja hennonvihreä, toistavat ruusujen värejä. Korkea perinteinen ruusumaljakko sopinee vielä pöytään pienten ruusumaljojen lisäksi isommalle joukolle katettaessa. 

Kattausten juhlaa tulevalle viikolle!






maanantai 23. toukokuuta 2011

Kattauksia mökillä - "huvimajassa"



 
On se vaan hienoa voida syödä ulkona Suomen kesässä! Aloitimme viime viikolla mökkikauden ja kävimme katsastamassa, oliko mökillä kaikki hyvin. Kaikki oli hyvin! Sääkin aluksi. Kaksi päivää oli kaunista, aurinkoista, tyyntä, lämmintä. Sitten kolme päivää siihen perään mahdottoman kylmää, sateista, tuulista, pimeää. Näinhän se voi olla keskellä kesääkin, saati sitten toukokuussa.

Aina, kun sää sallii, syödään ulkona. Kesäkeittiöön muurattu vanha hella on ruoanlaiton keskus. Hellan välittömässä läheisyydessä on putkijalkainen, tukeva ruokapöytä. Rantaan on matkaa viitisen metriä. Järvellä tekee soutuvene tai moottorivene matkaa silloin tällöin, ehkä purjevenekin, mutta muutoin on todella rauhallista, ellei ota huomioon lintujen kovaäänistä konserttia, varsinkin näin alkukesästä.



Mökillä pyritään kattamaan pöytä kuten kotonakin. Mökin tapaan kuitenkin. On useita astiasarjoja sekä toisaalta yksittäisiä epämääräisiä astioita, joita on mukava yhdistellä mieleisellään tavalla. Mökillä ei kuitenkaan ole samoja astiasarjoja kuin kotona. Ei! Siellä voi luoda aivan omanlaisensa tunnelman, johon kotona ei pysty.

Kesäkeittiötä kutsumme "huvimajaksi" sen pyöreän muodon vuoksi. Viime kesänä ihastuin käyttämään "huvimajan"  vanhaa ruokapöytää ilman pöytäliinaa. Tummanruskeat bambutabletit lautasten alla sulautuivat hyvin karkeaan pöydänpintaan. Kellanruskeat korkeat lasit lisäsivät ruskean vaikutelmaa. Niiden ongelma oli vain se, ettei niitä saanut hankittua enää lisää.
 





Kapea liinankaitale tuntuu myös hyvältä. Salaattilautasina ovat tällä kertaa ovaalit leikkelelautaset. Mukit on  jälleen kerran katettu jälkiruokateetä, useimmiten kaktusteetä, varten.




Kalaa syödään mökillä usein. Loppukesästä voisi jo sanoa, että liiankin usein. Katiskasta tai verkosta aamulla saatu kala valmistuu kätevästi muurikassa paistaen. Siinähän valmistuu samalla muutakin. Eikä uunikalakaan
ole hassumpaa. Kalaruokahan on mökillä tuoretta lähiruokaa parhaimmillaan.








Paistetulla Halloumi-juustolla  viimeistelty salaatti tarjotaan tällä kertaa neliömallisista lautasista.
Lautasen muoto muuttaa  hetkessä kattauksen ilmeen. Iso ruokalautanen on kotoisin Etelä-Euroopasta, kauniit jälkiruokamukit paikkakunnan oman savipajan tuotantoa. Mukista tulee kuppi, kun se saa alleen "lautasen", tällä kertaa savipajan kynttilänalusen! Leipäkori muistuttaa vuosien takaisesta Kreikan-matkasta. Rauhallinen, vihreänsävyinen kattaus.


 

Kesävieraille tarjotaan tervetuliaisiksi kesäjuomaa. Sitä varten sekoitetaan puoleksi omenatuoremehua ja puoleksi Spriteä. Eikä muuta. Juoma on osoittautunut mökkioloissa myös hyväksi ruokajuomaksi, monelle se riittää saunajuomaksikin. Ohje on peräisin Hesarin ruokapalstalta vuosia sitten.
                                                                                                                                                                       Kesäjuoman myötä hyvää touko-kesäkuista juhla-aikaa!