sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Hyvää Ystävänpäivää 2016




                        
               Ensimmäinen kattausyritys uuden kodin isolle ruokapöydälle muuton jälkeen.
               Pääosassa ovat harvoin käytössä olevat, kookkaat roosanväriset ruokalautaset -näin
               Ystävänpäivän kunniaksi. Villiruusu - salaattilautaset löytyivät toisesta astiasarjasta.










                                        Minineilikoiden myötä Hyvää Ystävänpäivää!



 















perjantai 5. helmikuuta 2016

Kohti kevättä ja kesää!






                            Tällaisesta kattauksesta sitä haaveilee nyt tammikuun todella
                      talvisten säiden jälkeen! Vihreäpainotteinen kuvasarja on viime kesältä.
                                             

















                                                    Kevättä ja kesää siis odottelemaan!

Vielä kerran viininpunaista





                           Tammikuu oli kovien pakkasten ja runsaiden lumisateiden aikaa.
                           Silloin ei tee mieli vielä vaihtaa kevääseen ajatellen kattausten
                           värimaailmaa. Oheinen kattaus on siis vielä pääosin viininpunaista
                           jouluisin lautasin. Tulppaanit tosin henkivät vähän jo kevättäkin...
                         









                                     Kaunis tarjoiluvati saa pääosan kattauksessa                    






                                        Muki saanut parikseen Pentikin lasisen neliölautasen -
                                                             joulunpunaisen tietysti
   

 

                     


                                             Punaisten tulppanien juhlavaa kaarevuutta

                                







lauantai 14. helmikuuta 2015

Ystävänpäiväksi vaaleanpunaisia tulppaaneja





    Sain päivänä muutamana käyttööni kookkaita, komeita vaaleanpunaisia tulppaaneja tehdäkseni
    blogia varten lasiastioista keväisen kattauksen.Tulppaaneja oli runsaasti, parikymmentä. Tein
    kuvan asetelman viidestä tulppaanista. Kukat pääsivät arvoiseensa matalaan, "veneenmalliseen"
    mustaan  ikebana-maljakkoon. Kiviä käytettiin kenzanin, piikkipidikkeen, peittämiseen, kuten
    ikebanassa on tapana. Vaikka kukkia oli käytettävissä runsain mitoin, asetelmaan niitä laitettiin
    vain maltillisesti. Ikebana-asetelmaan ei välttämättä tarvita suuria kukkamääriä. Kolmesta
    tulppaanistakin saa kauniin asetelman, jopa yhdestä kukasta. Oksia käytetään myös asetelmissa
    usein. Tällä kertaa luotettiin tulppaanien vetovoimaan.



                               Lasiastioiden luoma ilmapiiri tuntuu kevyeltä ja raikkaalta näin kevään
                               vähitellen tehdessä tuloaan. Astiat heijastuivat tummalta pöydän pinnalta
                               kauniisti tehden pöytäliinan tarpeettomaksi. Vaaleanpunaiset kangasservietit
                               myötäilivät kukkien värimaailmaa.




                               Modernien lasilautasten ystäviksi löytyivät leikkelelautaset
                                                          vuosikymmenten takaa.
                             


                                        
                            Oheisia miniasetelmia laitettiin kattaukseen kaksi, yksi kummallekin
                            ruokailijalle. Ei tarvinnut enempää. Kukkiahan kyllä olisi riittänyt!

                                


                                       Salaatin vehreys kukoistaa kevättä kutsuen.



                                                       Lasisten astioiden tunnelmaa...



                                               Tulppaani-asetelma on kattauksen kohokohta.



                         Tulppaaneista saatiin toki muitakin asetelmia. Tämä voisi olla vaikka
                                     "Vaaleanpunaisten tulppaanien juhlaa" - asetelma.


                                                        Hyvää Ystävänpäivää!    

sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Joulu on jo ovella!





                                                                 Joulu on jo ovella!




                                                            Onhan Tuomaan päivä!



                               Mini bostonkakku on pieni, "söötti", lämminhenkinen tarjottava.



                                                  Ovat varmaan tuliaisiksikin sopivia.



                       
                                Leipominen vaan on niin ihanaa! Jouluksi leipominen varsinkin!
                                         Tähän jouluun syntyi useampikin pieni bostonkakku.
                                                            Voi sitä pullan tuoksua!




                                                                   Hyvää Joulua!

lauantai 6. joulukuuta 2014

Hyvää Itsenäisyyspäivää!




                  Itsenäisyyspäivää edeltävänä iltana valmistui perinteen mukaisesti
               sinivalkoinen asetelma, jonka pääosassa olivat komeat iirikset.





                   Itsenäisyyspäivän aamuna päivä alkoi sinivalkoisin kattauksin, kuinkas muuten!




 
                                    
                                    Edelleen päivällinen nautittiin Suomen lipun väreissä.



                               Alkuillasta, ennen Linnan juhlien alkamista, vietettiin teehetki
                               juhlapäivän kunniaksi. Kullan kimallustakin tuli ripaus mukaan 
                               kattaukseen.    




                                                           Hyvää Itsenäisyyspäivää!






keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Hehkeää väriä syyspäivään






     Hehkeää väriä välillä niin harmaaseen syyspäivään. Ruusut on aseteltu pieniin , lasisiin dippi-
     kulhoihin. Harsokukka antaa lisätunnelmaa. Kolmen ruusun asetelmalla on korvattu perinteinen
     kahvipöydän keskelle kuuluva kukka-asetelma. Ei ole ongelmaa keskustella pöydän toisella
     puolella istuvan kanssa. 
                            



                                    Syysaurinkokin yrittää päästä kahvikutsuille mukaan.                    



                                 Servietti taitoksineen vie ajatukset japanilaiseen kattaukseen.



                               Lasisen tarjoiluvadin "pitsinen" reuna luo nostalgisen tunnelman.
                               Kattaus on ainakin vatien osalta kuin mummolassa ennen vanhaan.
                              
    

                      Kermanekankin alle on sujautettu pieni kakkupaperi. Tosi söötti, mutta ah niin
                      epäkäytännöllinen. Lienee järkevintä toteuttaa vain kuvauksissa. Kakkupaperit
                      ovat niin ihania!
                     

                           
                       
                                  Kakkupaperi kruunaa tämänkin jäätelökulhon esillepanon.



                                  Punaiset, pienet ja sirot kuviot kahvikupin koristeena lisäävät
                                      japanilaisuuden tunnelmaa, ainakin suomalaisittain.




                             Hienoa! Astiakaapista löytyi vielä toinenkin lasinen, "pitsireunainen"
                             tarjoiluvati. Kaksin aina kaunihimpi, kahvipöydän kattauksessakin!