tiistai 23. elokuuta 2011

Reippaita ruutuja syyskesän kattaukseen


Viime kuukausien kattaukset ovat useimmiten olleet keltaiseen tai vihreään sävytettyjä. Kesän edetessä  kaipasin jo mökillä  kattauksiin vähitellen muitakin värejä, lähinnä roosaa tai syvänpunaista. Kotona keittiön pyöreä pöytä sai kokea ensimmäisenä värinvaihdon: ruutuliinan ja roosanväriset astiat, jotka ovat olleet melko pitkään levossa. "Lepo tekee kaikille hyvää" on todettu ennenkin. Nyt esille otettu astiasarja tuntuu taas kuin uudelta. Minulla on taipumus ihastua aina vaan uudestaan ja uudestaan aiemmin hankittuihin astioihin. Ko. astiasarja on ollut lauantaiastiastona viime syys- ja talvikauden. Kukallisen ja melko kookkaan ruutukuvion yhdistäminen tuntui myös hyvältä.








Tänä kesänä on ainakin Itä-Suomessa saatu mustikoita ennätysmäärin. Isoja, kuivia marjoja oli helppo poimia. Niitä oli myös hyvä siivota ja säilytellä mökillä ennen kotiin ja pakasteeseen tuomista. Mustikkapiirakka tuoreista, upeista marjoista oli tietysti kesän hittituote, varsinkin kun mansikka-aika jäi tänä vuonna kovin lyhyeksi. Mökin vanha kaasuhella antoi vielä oman lisämausteen jo sinällään maukkaaseen leivonnaiseen, kun piirakan pinta sai kaasuhellan sähäkän ylälämmön myötä herkullisen ruskean, ikäänkuin karamellisoidun pinnan. Mökkioloissa makuelämys vailla vertaa!
Kuvan sitruunamelissan oksan somistama piirakka on tehty kotona sähköuunissa. Aika hyvää sekin oli, jätskin kanssa varsinkin. Ei ollut menekkivaikeuksia tälläkään kertaa!


                                           Lounaskattausta elokuisessa arjessa.






Astiaston varsinainen salaattilautanen on vaihdettu uudentyyliseen, "lennokkaampaan" annoskulhoon. Valkoinen väri palkitsee niin pienenä annoskulhona kuin suurempana tarjoiluvatinakin.


                                          Hyviä syyskesän kattauksia, ruuduilla tai ilman!

Ei kommentteja: