maanantai 4. huhtikuuta 2011

Keltaista tulvillaan







Pääsiäiskattaus on keltaista tulvillaan! Tietysti, sanoisin. Keltainen liina, kupit / mukit, malliltaan kukka-aiheiset keltaiset asetit kuin myös aaltoreunaiset salaattikulhot, aina vaan keltaiset. Kookas pääsiäiskukko vartioi tarkkana valtakuntaansa keskellä ruokapöytää. Hapsureunaiset, kynttilän mallisiksi taitellut kankaiset servietit viimeistelevät kattauksen yhdessä mahdollisten auringonsäteiden ja tulppaaniasetelman kanssa.




Keltainen on hieno väri. Se luo ympärilleen uskomattoman valoisuuden. Ja hyvän mielen. Katse kiinnittyy vähän väliä ihailemaan keltaisen värin hallitsemaa kattausta.




Tulppaanit on aseteltu "piikkisiiliä", kenzania,  hyväksikäyttäen matalaan savimaljakkoon. Kukkia käsiteltiin melkoisesti ennen kenzaniin kiinnittämistä: lehtiä leikattiin reippaalla otteella, tulppaanien pituutta samoin, niin että saatiin erimittaisia kukkia. Pienimmät tulppaaninoksat pääsivät peikonlehden suojaan. Niiden tarkoitus on häivyttää kenzan näkyvistä mahdollisimman hyvin, katselipa asetelmaa miltä kantilta tahansa.

Alunperin kukat aseteltiin kenzaniin selvästi vinoon asentoon. Mutta tulppaani on voimakastahtoinen. Se  ei yleensä suostu olemaan siinä asennossa, mihin sen ensin laittaa. Ei myöskään tällä kertaa! Niinpä viimeistään yön aikana tulppaanit nousivat ylväästi ylöspäin. Näin ne lopulta asettuivat jonkinlaiselle "kaarelle", jossa ne viihtyivätkin sitten viikon verran meidän kaikkien ilona. Eikä pieni tulppaanien kuivahtaminenkaan rumentanut asetelmaa eikä kattausta.





                                      Toinenkin kattaus saa paistatella päivää auringonpaisteessa.


Ranskalainen puutarha on tiettävästi inspiroinut kuvan astiaston suunnittelijaa.  Liina ja paperiset servietit ovat edelleen keltaiset. Ja tiput. Värikylläisyyttä kuitenkin riittää! Tipujen temmellyskenttänä on perinteinen "ruoho". Neliömäiset annos- ja tarjoilukulhot tuovat tervetullutta vaihtelua useimmiten pyöreiden lautasten ja kulhojen sijaan.





Japanilaisessa kapeassa, matalassa maljakossa on kasvamassa idätettyjä vehnänjyviä. Siis tarjolla on rairuohon tilalla tällä kertaa vehnän orasta. Kasvu on nopeaa, runsastakin. Lila höyhentupsukka löysi tiensä meille vuosi sitten. Ihastuin lilaan väriin jo silloin. Ja nyt se löytyi pääsiäistavaroiden joukosta antamaan ikäänkuin "pisteen  iin päälle" koko kattaukselle.



Kattausintoa pääsiäistä odotellessa!





2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Aivan ihanat keltaiset aaltoreunaiset kulhot. Mistähän niitä saisi?
Muutenkin todella tyylikkäitä kattauksia ja mukavat kommentit vielä mukana!

Astiakaappi kirjoitti...

Anonyymi: Kiitos kommentistasi! Valitettavasti en osaa sanoa, mistä aaltoreunaisia kulhoja voisi saada. Kuvissa olleet kulhot on hankittu vuosia sitten Stockalta. Ne olivat jonkinlaisia sesonkituotteita, joita ei käsittääkseni myöhemmin enää liikkeeseen tullut.
Kattausintoa näin kesän kynnyksellä!