Kesäaamua mökillä Suomen suvessa. Aamupala virheävalkoisen päivävarjon alla, pyöreän pöydän ääressä. Aina kun sää sallii, syödään ulkona.
Yrttisilppu omalla kasvimaalla kasvavista yrteistä tehdään lähes joka aamu. Sekaan voi eksyä myös poimulehtiä, voikukanlehtiäkin. Leipäpala saa virkistävän päällisen leikkeleen sijaan - tai lisäksi.
Yhdentoista maissa pannaan kupit ja muut tarvittavat tykötarpeet koriin, istuintyynyt kainaloon ja mennään juomaan "väliteet" rantakivelle. Veden liplatus säestää muita luonnon ääniä.
Vaihtoehtona vihreävalkoinen kattaus.
Kahden, kolmen aikaan ruokaillaan huvimajassa. Kaikki tarvittavat astiat, pöytäliinat, istuintyynyt, ruoka-aineet sekä valmiit salaatit laitetaan koreihin. Huvimajan muurikkapannulla valmistuu päivän ateria, useimmiten katiskasta tai verkosta saatua kalaa. Lisukkeena salaattia. Ruokailun jälkeen kootaan taas kaikki tarvikkeet koreihin ja viedään jatkoselvitykseen mökille. Kokemus on osoittanut, ettei huvimajalle kannata jättää juuri mitään maininnan arvoista. Patalaput ehkä!
Kattauksessa on tällä kertaa käytetty kahta kaitaliinaa koko pöydän kattavan liinan sijasta. Tuntuu toimivan hyvin. Keväinen ompelutyö ei mennyt hukkaan.
Ja päivä jatkuu. Viiden, kuuden maissa juodaan "kello viiden teet" saunan rappusilla.
Koreja on saanut pakata pitkin päivää enemmän tai vähemmän, mutta siihen tottuu. Alkukesästä ensimmäisiin pakkaamisiin pitää vähän keskittyä, mutta sitten pakkaaminen alkaa sujua. Koreja toki tarvitaan, varsinkin, kun viedään vähän useammalle ruokailijalle tarvikkeita huvimajaan. Mutta koreja on ja kantoapuakin, jos on kerran syöjiäkin.
Kesäisen kattauksen runkona on jonkinlainen liina, pienikin, vaikka kannonpäähän mustikkametsässä!










2 kommenttia:
Ihana tuo rantakattaus! Melkein kuulin veden liplatuksen. Meillä syödään kanssa ulkona mahdollisimman usein, koska se pitkä talvi pakottaa olemaan ruoka-aikaan sisällä. :)
t.Suski :)
Anonyymi: Kiitos viestistäsi ja mukavia ruokailuhetkiä Suomen suvessa!
Lähetä kommentti