Loppiaisena katetaan vielä jouluisin mielin omena-astiastolla. Pöydänkulmalle aseteltu pitsinen
liina, yksi suosikeistani, tuo ripauksen juhlavuutta kattaukseen. Pyhien jälkeen omenakoristeiset
astiat vaihdetaan aiheeltaan keväisempiin. Ajatus suuntautuu jo innolla kevääseen, vaikka talvi
oikeastaan vasta alkoi!
Pentikin "sydänkulhot".
Joulua valmisteltiin tavalla tai toisella lokakuisesta YK-päivästä lähtien parin kuukauden ajan.
Hyvä niin! Ja vaikka kuinka teki mieli vaihtaa kevääseen, tuntui punasävyinen liina
edelleenkin lämmittävän mieltä näin lumisateiden keskellä. Siis liinaa ei vaihdettu, mutta valitsin
kello viiden teelle oheiset kupit - tosin punasävyiset nekin. Mutta pidin niistä.
Kevättä odotellessa kello viiden tee maistuisi varmaan
näinkin katettuna.
Tuliaisena saatu pieni norjalaiskeiju luo ympärilleen herkkyyttä
ja lämpöä näin talven keskellä.
Kookkaat tummanpunaiset viinilasit ovat olleet koko joulunajan erillisellä
"herkkupöydällä" tärkeässä tehtävässä: pähkinöiden, kuivattujen hedelmien ym.
jouluherkkujen tarjoiluastioina.
Joulun jälkeen lasit pääsivät keskelle kaitaliinan somistamaa jykevää ruokapöytää
vielä kerran ihailevien katseiden kohteeksi ennen niiden kaappiin siirtämistä.
Tarjoilukulhoina palvelleet punareunaiset, osin jouluaiheiset kulhot
lautasineen pääsivät viinilasien juhlavaan seuraan.








Ei kommentteja:
Lähetä kommentti