perjantai 30. maaliskuuta 2012

Aamiaiskattaus tulppaaniasetelmin


Pääsiäinen on tuota pikaa! Laitoin vähän poikkeavan asetelman aamiaispöydän koristeeksi. Tulppaanien kukat on tällä kertaa avattu täysin auki. Kahdesta tulppaanista on maljakkoon aseteltu vain kukkaosat, yksi tulppaani on ilman lehtiä, yksi lehti on kääräisty rullamaisesti mukaan asetelmaan. Tulppaanithan ovat kauniita aivan alkuperäisessä muodossaan, mutta joskus voinee tehdä näinkin. Maljakkona on ystävältä tuliaisena saatu kapea maljakko. Tulppaanit saa hyvin aseteltua maljakkoon kivien varaan. 
Avatut tulppaaninkukat vaikuttavat pirteiltä ja herttaisilta. Ikebanan - japanilaisen kukkienasettelutaiteen - parissa tulppaanien avaamista kyseisellä tavalla ei välttämättä kuitenkaan suosita. Mutta toisaalta japanilainen mestariopettaja käytti tulppaanien avaamista menestyksellisesti  kevättalven ikebana-seminaarissa Kauniaisissa tuomalla eteisaulaan ison vadillisen avattuja tulppaaninkukkia. Upea asetelma!



On esillä Kasvisto-aiheinen astiasarja samoin kuin edellisessäkin blogissani Kattausvärinä herkkää lilaa. Mukaan on valittu pääasiassa keltakoristeisia astioita.. Poimulehteä muistuttava piha-ja niittykasvi on puurolautasen koristeena. Kukat ovat vain kovin voimakkaan keltaiset. Vaan eipä liene tarkoituskaan, että astioiden koristeiksi tehdyt kasvit olisivat aivan luonnonmukaisia. Leipäasettia koristanee karhunputken jämäkkä oksa.



                                         Munakuppi on saanut koristeekseen samaa "poimulehteä".


                                     Aamiaiskupin koriste tuo mieleen koiranputken tai ehkä tillin.


                         Ovaalin tarjoiluvadin ja annoskulhon koristeena on poikkeuksellisesti tummaa lilaa.
                                            Koriste vaikuttaa aivan kesäiseltä maitohorsmalta!







                              Kolme tulppaania järjestelin vielä uudeksi asetelmaksi siten, että
                              tulppaanien kaikki osat ovat nyt erikseen. Kukkaosat ovat  täysin avattuina.   
                              Kaksi vartta on  ilman lehtiä ja kukkia, mitä nyt vähän on jätetty lehden
                              tynkää näkyviin. Lehti on jälleen mukana vähän rullattuna, voisi olla useampikin.
                              Ikebana-henkisen asetelman myötä jäädään odottelemaan pääsiäistä!
                             

               

2 kommenttia:

susanne bösenberg kirjoitti...

Ihania noi tulppaanit!!
Ja noita kasviaiheisia astioita ihailin jo edellisissä kuvissa, herkkiä kasvikuvia. Todella kauniit astiat.
-Suski-

Astiakaappi kirjoitti...

Kiitos kommentistasi! Avattujen tulppaanien siivittämänä tekemään kauniita pääsiäiskattauksia!