Sain päivänä muutamana käyttööni kookkaita, komeita vaaleanpunaisia tulppaaneja tehdäkseni
blogia varten lasiastioista keväisen kattauksen.Tulppaaneja oli runsaasti, parikymmentä. Tein
kuvan asetelman viidestä tulppaanista. Kukat pääsivät arvoiseensa matalaan, "veneenmalliseen"
mustaan ikebana-maljakkoon. Kiviä käytettiin kenzanin, piikkipidikkeen, peittämiseen, kuten
ikebanassa on tapana. Vaikka kukkia oli käytettävissä runsain mitoin, asetelmaan niitä laitettiin
vain maltillisesti. Ikebana-asetelmaan ei välttämättä tarvita suuria kukkamääriä. Kolmesta
tulppaanistakin saa kauniin asetelman, jopa yhdestä kukasta. Oksia käytetään myös asetelmissa
usein. Tällä kertaa luotettiin tulppaanien vetovoimaan.
Lasiastioiden luoma ilmapiiri tuntuu kevyeltä ja raikkaalta näin kevään
vähitellen tehdessä tuloaan. Astiat heijastuivat tummalta pöydän pinnalta
kauniisti tehden pöytäliinan tarpeettomaksi. Vaaleanpunaiset kangasservietit
myötäilivät kukkien värimaailmaa.
Modernien lasilautasten ystäviksi löytyivät leikkelelautaset
vuosikymmenten takaa.
Oheisia miniasetelmia laitettiin kattaukseen kaksi, yksi kummallekin
ruokailijalle. Ei tarvinnut enempää. Kukkiahan kyllä olisi riittänyt!
Salaatin vehreys kukoistaa kevättä kutsuen.
Lasisten astioiden tunnelmaa...
Tulppaani-asetelma on kattauksen kohokohta.
Tulppaaneista saatiin toki muitakin asetelmia. Tämä voisi olla vaikka
"Vaaleanpunaisten tulppaanien juhlaa" - asetelma.
Hyvää Ystävänpäivää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti