lauantai 14. helmikuuta 2015

Ystävänpäiväksi vaaleanpunaisia tulppaaneja





    Sain päivänä muutamana käyttööni kookkaita, komeita vaaleanpunaisia tulppaaneja tehdäkseni
    blogia varten lasiastioista keväisen kattauksen.Tulppaaneja oli runsaasti, parikymmentä. Tein
    kuvan asetelman viidestä tulppaanista. Kukat pääsivät arvoiseensa matalaan, "veneenmalliseen"
    mustaan  ikebana-maljakkoon. Kiviä käytettiin kenzanin, piikkipidikkeen, peittämiseen, kuten
    ikebanassa on tapana. Vaikka kukkia oli käytettävissä runsain mitoin, asetelmaan niitä laitettiin
    vain maltillisesti. Ikebana-asetelmaan ei välttämättä tarvita suuria kukkamääriä. Kolmesta
    tulppaanistakin saa kauniin asetelman, jopa yhdestä kukasta. Oksia käytetään myös asetelmissa
    usein. Tällä kertaa luotettiin tulppaanien vetovoimaan.



                               Lasiastioiden luoma ilmapiiri tuntuu kevyeltä ja raikkaalta näin kevään
                               vähitellen tehdessä tuloaan. Astiat heijastuivat tummalta pöydän pinnalta
                               kauniisti tehden pöytäliinan tarpeettomaksi. Vaaleanpunaiset kangasservietit
                               myötäilivät kukkien värimaailmaa.




                               Modernien lasilautasten ystäviksi löytyivät leikkelelautaset
                                                          vuosikymmenten takaa.
                             


                                        
                            Oheisia miniasetelmia laitettiin kattaukseen kaksi, yksi kummallekin
                            ruokailijalle. Ei tarvinnut enempää. Kukkiahan kyllä olisi riittänyt!

                                


                                       Salaatin vehreys kukoistaa kevättä kutsuen.



                                                       Lasisten astioiden tunnelmaa...



                                               Tulppaani-asetelma on kattauksen kohokohta.



                         Tulppaaneista saatiin toki muitakin asetelmia. Tämä voisi olla vaikka
                                     "Vaaleanpunaisten tulppaanien juhlaa" - asetelma.


                                                        Hyvää Ystävänpäivää!    

Ei kommentteja: